Prodejci realit přicházejí o miliony kvůli neochotě platit provizi

02.03.2019

Ušetří sto tisíc na provizi, ale nemovitost prodají výrazně pod cenou. Nechuť platit realitním kancelářím podíl za zprostředkování vede majitele k tomu, že prodej bytů řeší ve vlastní režii, a pak tratí. V případě bytových domů jde o miliony korun. 

Vyšroubované ceny motivují majitele k prodeji. Nemálo z nich však v touze po ušetření za provizi realitkám prodává ve vlastní režii. Takový prodej však má svá úskalí a prodejci riskují, že se připraví o nemalé částky. "Obvyklý scénář je ten, že prodejce sice ušetří průměrně čtyřprocentní provizi, ale nemovitost prodá o několik stovek tisíc levněji. V Praze jsou dokonce zaznamenané prodeje bytů, které byly podhodnocené o milionové částky. U bytových domů se riziko ztráty násobí Největšímu riziku zbytečně nízké ceny se však vystavují prodejci bytových domů. Ztráta se u nich při nevýhodném prodeji logicky násobí. Je zaznamenán  příklad prodeje domu v Praze, který se standardně prodává za třicet pět milionů korun, za pouhých dvacet čtyři milionů. Jen proto, že šlo o prodej přes známého, majitel tratil dost značnou částku. Lidé realitkám často zbytečně nevěří. Důvodem, proč prodejci riskují uzavření kontraktu bez makléře, bývá jednak nízké povědomí o složitosti trhu a možnostech efektivního prodeje, a jednak nedůvěra v realitky.  Možnosti jednotlivce, aby výhodně prodal, jsou navíc proti týmu makléřů a zavedené realitní kanceláři velmi malé: začíná to kvalifikovaným odhadem, pokračuje právním servisem a končí zacílenou masivní propagací. "Seriózní realitka věnuje odhadu nemovitosti mimořádnou pozornost. Na opravdu kvalifikovaném odhadu by se měl podílet celý tým zkušených makléřů. I zdánlivé detaily mohou totiž s tržní cenou bytu dosti citelně zahýbat. Neméně důležitá je i schopnost jednání s několika zájemci najednou. To může být pro samostatného prodejce problém. Pro zkušený realitní tým je však účast více zájemců výhodou a možností, jak získat daleko zajímavější cenu. "V dnešní době vysoké poptávky musíte být schopen ustát tlak jednotlivých zájemců, abyste získal nejlepší cenu. Samostatný prodejce bohužel mnohdy odsouhlasí první nebo druhou nabídku a nemá čas a energii a zabývat se porovnáním desítek nabídek najednou.